KOSTOL |
Juhovýchodnú časť námestia uzatvára najväčšia
stavba v Nitrianskom Právne Rímsko-katolícky farský kostol. Jeho patrón, sv. Ján
Krstiteľ, bol po dlhé storočia erbovým znakom mesta a súčasťou výzdoby mestskej
pečate.
Pôvodný kamenný gotický kostol bol
postavený už v prvých desaťročiach mestského zriadenia. Bol výrazom hospodárskej
prosperity baní a rozkvetu mesta. Bohatý patriciát už koncom 14. storočia, po
krátkej závislosti na bojnickom prepošstve, vymohol pre Pravno samostatnú
farnosť, ku ktorej boli pričlenené okolité fílie. V druhej polovici 16. storočia
zasiahlo farnosť reformačné hnutie. Kostol spočiatku slúžil katolíkom i
evanjelikom, no postupne, zásluhou bojnických zemepánov Thurzovcov, ktorí v roku
1527 prestúpili na protestantskú vieru, ovládli kostol i faru luteráni. V období
stavovských povstaní v 17. storočí bolo mestečko viackrát vyrabované a časté
požiare poškodili viaceré historické stavby. Tak v roku 1605 Bocskayovi kuruci
vypálili kostol a zničili zvony. Po krátkej rekatolizácii farnosti v roku 1678
Thôkolyho vojská opätovne spustošili kostol a vypálili školu. Na rozsah škôd
poukazuje dlhodobosť rekonštrukčných prác v rokoch 1683 až 1686. Po r. 1819 bolo
potrebné kostol i faru zrenovovať. Miestny farár a rodák Anton Alojz Tenczer dal
opraviť vežu s hodinami, obnovená bola strecha a celý objekt bol zvonku i zdnuka
vymaľovaný. Neprešlo ani osem rokov, kostol, fara, radnica s takmer celým
námestím a domy okolitých ulíc ľahli popolom.
Dňa 22. júla 1827 z komína bytu
miestneho učiteľa vyšľahol plameň a za pár hodín sa požiar rozrástol do celého
širokého okolia. Horúčava roztopila vežové hodiny a odtrhnuté zvony prerazili
chrámovú klenbu. Už v nasledujúcom roku započali opravy a rekonštrukčné práce.
Do obnovenej veže boli v decembri 1828 vytiahnuté nové zvony, ktoré odlial
kremnický zvonár Samuel Hackenberger. Vežové hodiny opravil Ján Parduba a
vyzdobil ich zlatník Ján Turczer. V roku 1831 bol zrenovovaný vežový balkón a v
nasledujúcom roku postavená vežička s kohútom nad svätyňou. Nákladné a
dlhotrvajúce rekonštrukčné práce však kostol nemohli zachrániť. Chátral naďalej,
až to dospelo tak ďaleko, že jeho zlým stavom sa v roku 1893 musela zaoberať
mestská rada.
No nezáujem patróna Pálfyho a liknavosť mestského predstavenstva
predlžovali rozhodnutie o znovuvýstavbe kostola dovtedy, kým ho prievidzský
hlavný slúžny nenechal z bezpečnostných dôvodov dňa 8. októbra 1896 úradne
uzatvoriť. Začiatkom ďalšieho roka mestská rada pod tlakom obyvateľov rozhodla,
že kostol bude okrem veže a kaplnky sv. Michala zbúraný a postavený odznova.
Práce na prestavbe začali v roku 1904 podľa plánov budapeštianskeho architekta
Otta Sztehlu. V nasledujúcom roku bola stavba dokončená a po dotvorení
vnútorného zariadenia bol kostol I. septembra 1907 slávnostne konsekrovaný
miestnym rodákom, biskupom Dr. Pavlom Jozefom Lányim-Késmarkim. Projektant
použil neogotický sloh s trojloďovým priestorom a polygonálnym uzáverom
presbytéria, zaklenutým lunetami s náznakom rebier. Hlavná a bočné lode majú
popri lunetovej krížovú klenbu. Obvodové múry spevňujú oporné piliere.
Vstupné
priečelie je vyzdobené sochami apoštolov Petra a Pavla. Z pôvodného kostola sa
zachovala iba veža a kaplnka sv. Michala s oltárom a ľudovou plastikou Piety z
konca 18. storočia. Z vnútorného vybavenia starého kostola je známych 17
predmetov, ktorých súpis urobil Strompach a uložené sú v bojnickom múzeu. Takmer
celá vnútorná výzdoba nového kostola pozostáva z darov zámožnejších
spolurodákov, zbierok miestneho obyvateľstva a predmetov prenesených zo
zrušeného kláštora Venantinum. Kaplnku Božieho hrobu dal z carrarského mramoru
vyhotoviť Anton Richter. Vyzdobená je obrazmi mníchovského maliara Rudolfa
Schmalza a miestneho majstra Hollayho. Pieta je z minulého storočia.
Skapuliarsky oltár v bočnej lodi je darom Štefana Mateja Richtera. Autorom
výzdoby v neogotickom štýle je majster Ján Schmidt. Dvadsať registrový orgán na
chóre, dielo majstra Otu Riegera z Krnova (Jägerndorf), je darom Dr. Pavla
Jozefa Lányiho. Polychrómovaná kazateľnica s ozdobnými mrežami z roku 1907 je
dielom majstra Schmidta. Pseudogotická krstiteľnica a spovedelnice pochádzajú z
umeleckej dielne firmy Seilnacht a Baer v Hlohovci. Darom, zbierkami a výnosom z
divadelných predstavení miestnych ochotníkov boli zadovážené aj liturgické
nádoby a obradné rúcha. Umelecký figurálny betlehem z roku 1934 je dielom
rezbára Ferdinanda Prinotha.
| ||